sobota 23. února 2013

Jeden z hlavních přínosů zahraničního studia – čočkový salát

Tenhle článek jsem psala jako jeden z prvních, ale byl delší dobu u ledu, jelikož jsem neměla obrazovou přílohu. Tu nemám furt, ale v telefonu jsem vyhrabala jednu fotku ještě ze švajcu, tak mi pro dnešek odpusťte, že se nekoná obvyklý fotoromán.

Moje první setkání s čočkou na jiném místě než v polívce či ve školní jídelně doprovázené párkem proběhlo před nějakou dobou ve Skotsku, když jsem byla na zkoušku v jedné tamější kavárně. Servírovali tam čočkový salát a já si říkala, že to je fakt neuvěřitelný, co ti Skoti dokážou splácat. Jenže to jsem byla zaslepena jinými skotskými kombinacemi, jako macaroni cheese s bramborama nebo hrozinky a čipsy narvané do sendviče. Čočkový salát jsem v tomto případě brutálně nepochopila.

Další setkání proběhlo tento podzim, když jsem lítala po městě a dostala hlad. Nerada žvejkám suchej rohlík, tak jsem v obchodě zamířila k salátům. A tam, vedle kuskusu a Quinoy (tož takový zrní), ležel v krabičce čočkovej salát. A když on tak na mě mrkal, tak jsem si ho tentokrát koupila a snědla. A bylo to hodně dobrý. Tak jsem ho doma trochu vymazlila a zde se s vámi dělím o postup.

Na zhruba čtyři porce (pokud to ovšem nesežerete celý sami – v tom případě pozor na letový provoz;) budete potřebovat:

  • dva šálky zelené předvařené čočky - seženete určitě v DMku a možná i v M&S. Klasickou hnědou čočku radši nepoužívejte - ta hrozně změkne. Čočka zelená si i po uvaření zachová tvar a určitou tvrdost, bude z toho tedy salát a ne kaše. Když neseženete zelenou, nahradila bych radši černou nebo červenou. Le Puy zelená čočka, kterou používám já, vypadá za syrova takto:
  •  
Zdroj: http://www.brooklynfarmhouse.com/2009/01/05/lentil-soup-with-prosciutto/
     
  • jedno velké rajče
  • menší fialovou cibuli
  • jednu cuketku
  • hodně čerstvé petržele
  • dobrou hořčici
  • olivový olej
  • balsamiko
  • sůl a pepř

Ze všeho nejdříve si ve vodě uvařte čočkou, což zabere tak čtvrt hodiny, slijte a nechte chládnout. Čočka by neměla být úplně měkká a nedejbože rozvařená na hadry – to byste z toho měli kaši. Cuketku nakrájejte na malinký kostičky a na oleji osmahneme tak, aby trochu změkla a nebyla syrová.

Rajče a cibuli pokrájíme taktéž na kostičky a nasekáme petržel, aby's dlouho vydržel. Pokud si myslíte, že to s tou petrželí můžete vošulit a bude to dobrý i bez toho, tak  nebude - petržel je v tomto receptu zcela zásadní. Posléze to všecko smíchejte dohromady (čili uvařená čočka, osmažená cuketa a zbytek syrovej…).

Zálivka je vlastně taková vinegreta – v misce či sklince smíchejte velkou lžíci hořčice, balsamika a oleje; osolte, opepřete a dobře rozmíchejte. Pokud se vám to nezdá moc tekutý nebo naopak hustý, změňte si poměr dle libosti. Následně zálivku kydňete do salátu a opět promíchejte.

Takto je možno prakticky hned konzumovat, nicméně doporučuji nechat odležet aspoň půl hodiny, ideálně v ledničce do druhého dne. Je to pak o dost lepší.

Já jsem salát vždycky jedla samotnej, nicméně mám takovej pocit, že by se to hodilo k nějaké pěkné rybce, jiný maso si k tomu moc představit nedokážu.

Na mojí děsné fotce z telefonu (která nebyla určena na blog, ale pro mé vlastní potěšení) salát vypadá takto.

Nejsem si ale jistá, jestli by tohle někoho namotivovalo k přípravě zde popisovaného pokrmu, čili jsem na internetu našla fotku, která se mýmu salátu celkem dost podobá. Jinými slovy, mělo by to vypadat nějak takhle:

Zdroj: http://www.thenourishinggourmet.com/2009/05/simple-lentil-salad.html

Tímto lobbuji za čočku, protože si to rozhodně zaslouží! Upozorňuji, že rozhodně nejsem osoba žijící na „králičí“ stravě, čili když řikám, že je to dobrý, tak je to dobrý i pro konzumenty stejků a vepřoknedlozel (čili mě).

Update 8.3.2013 - tak jsem ho dneska konečně ukuchtila a zde přikládám obrázek. Howg.



Dobrou chuť a hezkej víkend přeju
La Petite Anne

9 komentářů:

  1. Šošovička rules! Já miluju červenou. Dělám hustou polívku s rajčaty a rozmarýnem anebo indickej dhal. Mňamajz. Salát u mě asi neprojde, anžto tu petrželku moc nemusim, ale Adámek mi utrhá ruce :-) Dík za tip!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé to je škoda, s tou petrželí je to fakt super. Ale myslím, že kdybys tam dala bazalku nebo koriandr, tak by to bylo taky dobrý. Jak se dělá indickej dhal? Zní to jako něco, na co mám chuť:D

      Vymazat
  2. Je to skvělý hlavně teďkonc v zimě, neb si to můžeš udělat pálivý jaxviňa :-) Todle to podle mě dobře popisuje: http://www.taste.com.au/recipes/14107/lentil+dhal.
    Koření dávám s obměnama jak mě napadne. Hlavně zázvor, skořicu, bobek, chilli, kari, kurkumu... Dobrý je si v nějakým kořenářství (šilingrák, alfa pasáž) nechat namíchat nějakou indickou směs. Žůžo.

    OdpovědětVymazat
  3. Výborná záležitost! Omlouvám se za zprznění receptu - místo cukety jsem použila salátovou okurku a papriku a přidala trošku bazalky - a je to luxusní, nikdy bych tomu nevěřila. Dík za tip a příště to zkusím přesně podle receptu ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že alternativ čočkovýho salátu může být překvapivě hodně, takže to za žádné zprznění nepovažuju:) Mimochodem, zkoušela jsem dát salát jako přílohu k rybě, jak jsem psala v článku, a bylo to supr, tak třeba tip pro příště:) Jsem moc ráda, že to někdo vůbec zkusil a že chutnalo!! :) Takže díky!

      Vymazat
  4. Dneska jsem si kvůli tomu koupila nekřesťansky drahou čočku, ale stálo to za to! Kdybychom zbytek salátu neměli na zítra s drahým na oběd, sežeru to všechno ještě teď :) (hele, já rýmuju!)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A taky užívám zbytečně moc vykřičníků...

      Vymazat
    2. Hehehihi, kdyby všechny komentáře byly jako tyhle, hned by byl svět veselejší!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

      Vymazat